Det är inte helt enkelt att styra över sin egen tid. Jag är egenföretagare och jobbar hemifrån. Jag skulle LÄTT kunna prokrastinera bokföringen och städa kylskåpet/organisera spotifylistor/se tv hela dagarna men på något vis gör jag inte det? På något vis får jag ändå mycket skit gjord. (Till slut, bör kanske tilläggas i vissa fall)
Jag får ganska ofta höra att jag är igång och gör mycket hela tiden. Det är till stor del sant. Men inte riktigt. Så, jag ska i detta inlägg berätta om hur det ligger till, vad mina nycklar varit och hur jag faktiskt får skit gjord när jag gör den. För att vara helt ärlig: SÅ jävla mycket gör jag inte.
Det är bara att när jag väl gör den så gör jag den.
Min egen chef
Jag har varit sjukskriven, mammaledig, hemifrånjobbare i många år nu. Distansplugg med, förresten! Och det är rätt svårt. För man KAN liksom städa/diska/rensa bland papper, istället för att plugga/jobba.
Jag jobbar bara halvtid, resten är jag fortfarande mammaledig. Men det betyder att jag behöver ha jääävligt bra struktur de timmarna jag har möjlighet. Det är inte bara att gå till jobbet och göra det. Det är ingen som ger mig uppgifter och deadlines, bara jag själv.
Det betyder att jag måste schemalägga, boka, avboka, följa upp, bokföra, planera publiceringar, träningar, skapa innehåll, fota, redigera, allt. Själv. Jag måste sätta timer så jag kommer vidare och jag måste släppa saker jag VILL göra men inte har tid med.
Få skit gjord – 3 tips
Så, till tipsen.
ETT
Beter mig som att jag ska iväg. Seriöst mitt bästa tips tror jag? För det är ju stor skillnad om man inte ens behöver byta från pyjamas innan man sätter sig vid datorn… För mig har det hjälpt massor att bete mig som att jag skulle sitta på en arbetsplats bland andra människor.
Så, numera klär jag på mig riktiga kläder, borstar håret och tänderna. Dricker kaffe och äter frukost ordentligt. Och SEN får jag jobba. Hjälper orimligt mycket?!
TVÅ
Bujo/listor. AAAAAAH, listor. Det bästa. Jag försöker ju bli bättre på att samla dem och då är Bullet Journal (alltså BuJo) helt grymt. Alla listor samlade och kalendern i anslutning liksom! Bästa Åsa Jakobsson och the Creative Kelpie har inspirerat massor här, följ på insta vettja!
Har to do-listor, publiceringslistor, idé-listor, inköpslistor, böcker att läsa-listor, böcker jag läst-listor. Har listor på det mesta hehehe
TRE
Gör grejerna direkt. Alltså om jag vet ett datum jag behöver ha gjort något så försöker jag börja direkt. Vissa inlägg här vet jag långt innan att jag vill skriva, då gör jag det. Och så lägger jag dem i utkast tills jag känner för att publicera. Till exempel. Men även i skolan försökte jag göra så. Fick jag ett jättearbete som skulle lämnas in om 2 månader gjorde jag helst det direkt. Fungerade inte alltid (pga tonåring osv) men ändå.
På samma tema: om något tar mindre än 5 minuter gör jag det också direkt. Typ svara ett mail, svara kommentar på insta, skicka ett meddelande, lägga bild någonstans eller så. Uttrycket ”bara gör’t” funkar enbart i dessa fall för mig. Tar det mer än 5 minuter behöver jag annan kraft.
Det är rätt svårt. Ibland måste man bara säga nej. Ibland måste man låta sig prokrastinera bort en halv dag för att prova det. Så sen, när man provat det så kan man återgå till sin skit och få den gjord. Man måste pausa. Jätteviktigt. Kommer att skriva mer om det en annan gång. Till dess: ha det svingött! FREDAAAAAG ju! Och vi hörs imorgon igen!